Hvordan holde en god bryllupstale?

Tekst: Gry | Foto: Canva Stockphoto
Artikkelen inneholder reklame for Gry Sandland.

Gruer du deg til å holde bryllupstale? Du er nok ikke alene! For mange av oss kan en god tale kjennes helt uoppnåelig når nerver og følelser settes i sving. Heldigvis finnes det eksperthjelp, og stemmetrener og logoped Gry Sandland gir deg 5 tips til hvordan du kan holde en god, engasjerende og stødig bryllupstale!

Om du er brud, brudgom, tante, far, forlover eller venn og du har bestemt deg for å holde tale i bryllupet – ja, da vil du gjerne at talen skal være bra! Du vil gjerne bli husket for den som sprer glede og god energi, og formidler de gode minnene og historiene så godt at du får tårene til å trille og latteren til å sitte løst rundt bordene. Hva om din tale ble den talen som alle snakker om, prikken over i´en under middagen?

5 tips til en god bryllupstale

  • Ord
  • Stemmebruk
  • Kroppsspråk
  • Artikulasjon
  • Rytme
Bryllupstale
Foto: Illustrasjonsbilde Canva

ORD
Start med et smell! Legg ut et agn som gjør at gjestene tenker; oi, dette vil jeg høre mer om. Det kan være en setning om deres første møte eller en liten historie som sier noe om hedersgjesten som person. Få gjestene på kroken helt fra start, da spiller det nesten ingen rolle hva du sier videre. Less is more, kutt ned og la gjerne innholdet være en reise fra fortid via nåtid til fremtid.

STEMMEBRUK
Stemmeleie og stemmestyrke skal føles normalt. Er du nervøs er det lett at stemmen blir for svak eller for sterk. Snakker du med svak stemme vil du oppleves som sjenert og du får gjerne en slapp og uengasjerende holdning. Snakker du med unaturlig høy stemme vil dette oppleves som anspent både i stemmen og i kroppen. Finn det stemmeleiet og stemmestyrken som kjennes normalt for deg. Husk at du skal snakke ut i rommet, skru opp volumet litt og unngå å snakke til skotuppene dine.

KROPPSSPRÅK
God holdning, øyekontakt og smil er essensielt her! Se på flest mulig, da føler gjestene seg inkludert og det er lettere å holde energien oppe. Og ikke glem å SMILE! Øv deg gjerne med en blyant på tvers i munnen, da kjenner du fort hva et godt smil krever. 🙂

ARTIKULASJON
Snakk klart og tydelig og unngå mumling. Øv på talen din slik at du har god kontroll på hva du skal si, og husk å få med alle ordene.

RYTME
Det er egentlig ingen forskjell på å synge og å snakke når det gjelder utpust, og det må være dynamikk i en tale på lik linje med en sang. Unngå brudd i pusten, ta deg tid til pauser og kutt ut unødvendigheter som eh og uhm. Se for deg en trapp – når du går opp bygger du forventning, spenning og engasjement, mens på vei ned er det mer alvor og dybde i stemmen.

Foto: Alasdair Elmes on Unsplash

Alt henger sammen

Dette høres jo lett ut, gjør det ikke? Det er ikke sånn at bare du følger denne oppskriften så blir du den ultimate taler. Men – får du kontroll på punktene over så har du et veldig godt utgangspunkt. Øv på bryllupstalen din, legg ut et agn, kutt ut unødvendige ord, bruk dynamikken i stemmen din, inkluder gjestene via øyekontakt og putt på et godt smil! Kjenn gjerne etter når du øver på talen din, hva tåler du selv av det følelsesmessige? En liten tåre eller litt skjelving på stemmen er helt innafor, men ikke la det ta overhånd. Legg deg på et følelsesmessig nivå som gjør at du klarer å stå støtt i talen din!

Ønsker du flere gode tips til hvordan du kan holde en god bryllupstale? Klikk deg inn her og få et gratis minikurs med Gry.

Lykke til!

Følg oss på instagram for mer tips og inspirasjon, og meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev.

Du vil også like disse:

9 tips til bryllupsplanlegging!

9 tips til bryllupsplanlegging!

Vi har tatt en liten prat med Emma fra Weddings By Emma, og fått noen supre tips til bryllupsplanlegging! Emma elsker organisering og koordinering, og hun brenner for sitt yrke som bryllupsplanlegger! Det er mye som skal på plass når man planlegger bryllup, og her får...

les mer
5 tips til bryllupsbudsjett

5 tips til bryllupsbudsjett

Bryllupsbudsjett er kanskje noe av det vanskeligste med bryllupsplanleggingen, og det er fort gjort å gå seg vill i et virrvarr av inspirasjon og must haves på internett. Sett opp et bryllupsbudsjett og en prioriteringsliste med en gang, da er det lettere å holde seg...

les mer

Pin It on Pinterest

Share This